• 5th slide
  • 4th slide
  • 3rd slide
  • 1st slide
  • 2nd slide
" Ο επενδυτής στο επίκεντρο ... "
ΣΜΕΧΑ

9 + 1 λόγοι για να διδαχθούμε από τους Ιάπωνες.

on . Posted in Αρθρογραφία

Άρθρο Αλέξανδρου Μωραϊτάκη, Προέδρου ΣΜΕΧΑ, Προέδρου NUNTIUS ΑΧΕΠΕΥ, Μέλους Δ.Σ. ΕΒΕΑ που δημοσιεύθηκε στη ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ, 6/4/2011.

Ο λαός της Ιαπωνίας, οι κάτοικοι της Φουκοσίμα και των γύρω περιοχών παρέδωσαν μαθήματα ανθρωπιάς και ετοιμότητας. Έδειξαν πως ακόμα και το πιο τραγικό συμβάν μπορεί να αντιμετωπιστεί με ψυχραιμία και να φέρει τους πολίτες πιο κοντά. Η ιστορία έχει διδάξει πως τέτοιες ώρες, δυστυχώς, ελάχιστοι σκέφτονται τον συνάνθρωπο. Ο πανικός κυριεύει τους πάντες και το μόνο που υπάρχει εκείνη την ώρα στη σκέψη των περισσοτέρων είναι «ο σώζων εαυτόν σωθείτω». Όχι όμως για τους Ιάπωνες, η στάση των οποίων σήμερα αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Για εμάς, τους Έλληνες, που περνάμε δύσκολες ώρες, αλλά για εντελώς διαφορετικούς λόγους, είναι μία πολύ καλή ευκαιρία να διδαχθούμε από αυτόν τον λαό που είδε μέσα σε ελάχιστα λεπτά να χάνεται η γη κάτω από τα πόδια του, να γίνονται στάχτη όσα είχε χτίσει μια ζωή και να γκρεμίζονται σχέδια και όνειρα. Εντοπίζω εννέα συν ένα λόγους, οι οποίοι χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Δυστυχώς συγκρίνοντας τη δική μας στάση έναντι των Ιαπώνων η ζυγαριά δεν γέρνει προς την πλευρά μας, εξέλιξη που μάλλον δεν μας τιμά. 

Πως αντιμετώπισαν την κρίση οι Ιάπωνες

1. ΗΡΕΜΙΑ: Καμία ένδειξη πανικού ή έντονης θλίψης.

2. ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ: Πειθαρχημένες «ουρές» για νερό και λαχανικά.  Καμία απρεπής χειρονομία ή άσχημη λέξη.

3. ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ: Για παράδειγμα οι εκπληκτικοί αρχιτέκτονες. Μετά από τέτοιο μεγάλο σεισμό τα κτίρια έκαναν ταλάντωση, αλλά δεν έπεσαν.

4. ΟΜΑΔΙΚΟΤΗΤΑ: Οι άνθρωποι αγόραζαν μόνο ότι χρειαζόντουσαν για το παρόν, έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να πάρει κάτι.

5. ΤΑΞΗ: Καμία απόπειρα για «λάφυρα», πλιάτσικα στα καταστήματα. Κανένα κορνάρισμα ή προσπέρασμα στους δρόμους. Απλά κατανόηση.

6. ΘΥΣΙΑ: 50 εργάτες έμειναν πίσω για να ρίχνουν νερό από τη θάλασσα στους αντιδραστήρες. Πώς θα αποζημιωθούν στο μέλλον για αυτό;

7. ΤΡΥΦΕΡΟΤΗΤΑ: Τα εστιατόρια μείωσαν τις τιμές. Ένα μη φυλασσόμενο μηχάνημα ανάληψης χρημάτων (ΑΤΜ), παρέμεινε αφύλακτο. Οι δυνατοί φρόντισαν τους αδύνατους.

8. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Οι ηλικιωμένοι και τα παιδιά, ο καθένας ήξερε ακριβώς τι πρέπει να κάνει. Και το έκαναν ακριβώς, όπως το είχαν διδαχθεί.

9. Μ.Μ.Ε.: Επικεντρώθηκαν αποκλειστικά στην είδηση. Κανένα ανόητο ρεπορτάζ. Μόνο ήρεμη αναμετάδοση γεγονότων.

10. ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ: Όταν κόπηκε το ηλεκτρικό ρεύμα σε μία αλυσίδα καταστημάτων τροφίμων, οι άνθρωπο έβαλαν πίσω στα ράφια τα προϊόντα που είχαν πάρει και έφυγαν ήσυχα από το κατάστημα.

Πως αντιμετωπίζουν την κρίση οι Έλληνες

Άμεσα με την εκδήλωση της κρίσης οι συμπολίτες μας φρόντισαν να τραβήξουν τα χρήματά τους από τις ελληνικές τράπεζες και να τα στείλουν στο εξωτερικό προκειμένου να τα «σώσουν», κίνηση που επιβάρυνε την κατάσταση της χώρας. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης εδώ και μήνες μεταδίδουν κάθε είδους φήμη, περιμένοντας απλά το μοιραίο, ήτοι την πτώχευση της χώρας. Κανείς δεν «έβαλε πλάτη», κανείς δεν σκέφτηκε το καλό της πατρίδας, αλλά μόνο το προσωπικό του συμφέρον και πως μπορεί να βγει κερδισμένος από αυτήν την κρίση. Ακόμα και σήμερα το πολιτικό κόστος είναι αυτό που μετράει και όχι η σωτηρία της χώρας. Η ικανότητα των πολιτικών να χειριστούν την κρίση αμφισβητείται πλέον έντονα, αλλά παράλληλα διαφαίνεται και ανυπαρξία συστράτευσης ή «ομαδικότητας» μεταξύ των κομμάτων για την αντιμετώπιση της κρίσης. 

Στη συνείδηση του κόσμου, οι πολιτικοί που φέρουν την ευθύνη για το διασυρμό της χώρας και ειδικά εκείνοι που πλούτισαν παίρνοντας  μίζες και συμμετέχοντας σε σκάνδαλα πρέπει να λογοδοτήσουν στη δικαιοσύνη. Στη χώρα πρέπει να μπει τάξη και να ανακτηθεί η χαμένη της αξιοπρέπεια. Πράγματα αυτονόητα για όσους κατοικούν στην Ιαπωνία, αλλά όχι για όσους κατοικούν στην Ψωροκώσταινα.

Δήλωση Αποποίησης Ευθύνης